lunes, 17 de diciembre de 2012

Reflexió Tema 2. Psicologia de l'educació

El tema 2 de l'assignatura de psicologia de l'educació és titula: Les teories de l'aprenentatge i la seva implicació en el currículum actual: Processos d'aprenentatge. 



El conductisme defineix el procés d'aprenentatge com un canvi observable en la conducta a causa de la recepció d'un estímul extern, en canvi, el cognitivisme defensa que el canvi de conducta implica un canvi de l'estructura mental de l'individu, que s'anirà modificant a mida que vagi rebent estímuls que facin variar la seva conducta.



Aprendre no suposa només un canvi conductual, sinó que implica també un procès mental que modifica les estructures del pensament. Per tal de modificar aquestes estructures cal que l'estímul incideixi en les estructures que ja té la persona, aquesta ha de trobar la relació entre els coneixements previs i els nous, incoporant-ne aquests alhora que modifica la seva estructura mental. LLavors es quan es donarà l'aprenentatge. 


Esta clar quin és el model d'aprenentatge que hem d'evitar a les nostres aules: el model conductista. Ja que tracta a les persones com si fossin animals que només són capaços de respondre quan hi intervenen una sèrie d'estímuls. Segons aquest model el mestre és el protagonista de l'ensenyament, ja que ell és qui té els coneixements. 

Amb la teoria del cognitivisme tot lo anterior queda  totalment desmontat, ja que permet que l'alumne sigui el principal protagonista del seu aprenentatge, situant aixi al mestre en un pla de guia i ajuda, que, a través de preguntes, anirà reconduint a l'alumne vers allò que més li motivi, fent aixi aprenentatges significatius i reals pels infants. 


Hem de tenir cura de com eduquem als infants, els hem d'ensenyar a aprendre (COGNITIVISME), no els hem d'ensinistrar (CONDUCTISME)

La següent imatge és una parodia del conductisme, en la que es fa una comparació d'un infant amb el gos que utilitzaba PAVLOV als seus experiments. 





No hay comentarios:

Publicar un comentario